دریافت نشریه موازین شماره 218 - احکام پزشکی-ویژه بیماران(6)
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33505
بازدید دیروز : 136836
بازدید هفته : 33505
بازدید ماه : 355786
بازدید کل : 10747541
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 23 / 2 / 1399

 بسم الله الرحمن الرحیم
احکام پزشکی

1)مواردجوازنماز بابدن یالباس نجس
س)درچه مواردی لازم نیست بدن یا لباس نمازگزار پاک باشد
۱- آن که به واسطه‌ی زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد.
۲- آن که خـون موجـود در لباس یا بدن کمتر از درهم (بنـــد انگشـت اشاره) باشد.
۳- آن که لباسهـای کـوچک نمازگزار، ماننـد جوراب که با آنها نمی‌توان عورت را پوشاند نجس باشد.
۴- آن که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.(رساله آموزشی مقام معظم رهبری؛ج 1،لباس نمازگزار،مسئله 3)


2)نماز و خون زخم
س)کسی که بدنش زخمی شده وتطهیرلباس وبدن برایش دشوارباشد،وظیفه اش چیست؟
ج) اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت یا دمل باشد به گونه‏ای که آب کشیدن بدن یا لباس، کار مشکلی است، تا وقتی که زخم یا جراحت و دمل خوب نشده ،می تواند با آن نماز بخواند. (استفتاءات جدید مقام معظم رهبری، س 128.)


3)وصل سرم به دست وعدم امکان بالاآوردن دست
س)بیماری که سرم به دست او وصل شده، و نمی تواند هنگام تکبیرة الاحرام و قنوت دست هایش را بالا بیاورد، وظیفه اش چیست؟
ج) بالا آوردن دست موقع گفتن تکبیرة الاحرام تا مقابل گوش ها مستحب است ، و چنانچه نتواند، لازم نیست دست ها را بالابیاورد، بلکه تکبیره الاحرام رابگوید نماز را شروع کند، چنانکه خواندن قنوت مستحب است و می تواند آن را نخواند.( سایت لیدر، استفتاءات جدید، س 145.)


4)نماز و خونریزی دهان وبینی
س1) اگرخونریزى از دهان یا بینى از اول وقت نماز تا نزدیک آخر آن ادامه داشته باشد، نماز چه حکمى دارد؟
ج) اگرتطهیر بدن ممکن نباشد و بترسد وقت نماز فوت شود، نماز را در همان حالت بخواند.( اجوبة، س342.) س2)اگر کسی بیــن نماز خون دمـاغ شــد حکـم نمــازش چیست؟
ج. اگر امكان جلوگيرى از آن وجود دارد، جلوگيرى نمايد وگرنه چنانچه وقت نماز ضيق نباشد، نماز را بشكند و تطهير نمايد ولى اگر وقت ضيق باشد، مى‌تواند با همان حال نماز بخواند. (استفتاءات جدیدمقام معظم رهبری) س3)اگر بینی خون بیفتد، آیا لازم است داخل آن را هم آب کشیده شودو یا شستن بیرون آن کافی است؟
ج) داخل بینی از باطن بدن است و آب کشیدن آن لازم نیست و شستن ظاهر کافی است.(استفتاءات جدید)
س4)اگر داخل بينى شخص خون منجمد شده باشد حكم ترشحات داخل بينى كه با اين خون منجمد شده ملاقات داشته و از بينى خارج مى‌‌شود چيست؟ ج) به طور كلى ملاقات در باطن موجب تنجس نمى‌‌شود، بنابراين غذا، آب دهان و ترشحات بينى كه خارج مى‌‌شود در صورتى كه آغشته به خون نباشد، پاك است.(همان) س5)کسی که دندانش را پر می کند، هنگامی که دهانش خونی می شود لازم است داخل دهان را نیز آب بکشد یا نه؟ ج) به طورکلی باطن بدن انسان با زوال عین نجاست پاک می شود.(همان)

5)خون بینی ودهان درحال وضو
س) آیا بیرون آمدن خون از بینی و دهان در حال وضو باطل کننده است؟
ج) در صورتی که شستن صورت تمام شده باشد ،موجب بطلان وضونمی شود
ولی چنانچه هنوز شستن صورت تمام نشده باشد، فرد باید ابتدا خون را بشوید و پس از آن با پنبه ای مانع بیرون آمدن خون شود و سپس صورت را بشوید. در غیر این صورت وضو باطل است. ( اجوبه الاستفتائات، س 132واستفتاءات جدید)
 

6)نماز و خون بواسیر
س)نمازباوجود خون هموروئید(بواسیر) داخلی یا خارجی چه حکمی دارد؟
ج) اگر از بواسیر، خونی به بدن یا لباس برسد، می تواند با آن نماز بخواند، و بین داخلی وخارجی آن تفاوتی وجودندارد. ( توضیح المسائل مراجع، م 852.)
 

7)خون تزریقات
س)گاهی هنگام خون گیری از بیمار مقدار بسیار کم و ناچیزی از خون به دست سرایت می کند آیا با پنبه الکلی می توان محل را تطهیر نمود؟
ج)خون هر چند به مقدار ناچیز، نجس است و باید با آب پاک کرد.( العروة الوثقى، ج 1، فى النجاسات، الخامس)
 

8)جوش صورت
س)حکم عفونت‌هایی (چرک و آبى) که پس از ترکیدن جوش‌های صورت یا جاهای دیگر بدن، از آنها خارج مى‌شود، چیست؟
ج) اگر با خون همراه نباشد، پاک است. (استفتاءات جدید)
 

9)حکم سله روی زخم
س) سله اى که روى زخم مى بندد، و خونریزى ندارد، چه حکمى دارد، آیا باید به هنگام غسل آن را برداشت؟ ج) در صورتى که از حالت خون بیرون آمده، و با شستن زایل نمى شود، پاک است، و به همان حالت غسل مى کند.(همان)


10) خون خشک زخم
س)آیا خونی که بر روی زخم خشک می شود نجس است؟
ج) آری، نجس است؛ هر چند خشک شده باشد.
س) تماس با خون خشک شده روی زخم بعد از طهارت چه حکمی دارد؟
ج) اگر خون است نجس است و تماس با آن با رطوبت مسریه ( سرایت کننده) موجب نجاست ملاقی ( ملاقات کننده) است.(همان)
 

11)تماس با بافت های مرده
س)گاهی لازم است بافت های مرده مجاور عضو زنده و سالم برای مراقبت از موضع عمل و جلوگیری از عفونت بریده و حذف شود. تماس با بافت های مذکور چه حکمی دارد؟ ج)اگر صدق می کند که جزء بدن است یعنی درد و سوزش دارد و بریده می شود بنابر احتیاط واجب نجس است ؛ ولی مسّ آن غسل ندارد.
 

12)حکم خونابه ی محل زخم
س) خونابه ای که پس از طهارت و برطرف کردن خون محل زخم را فرا می گیرد چه حکمی دارد؟ ج) اگرخون دارد نجس است.
 


13)رنگ خون
س: رنگ خون اگر بر لباس بماند ولى عين آن باقى نباشد، چه حکمی دارد؟
ج) در صورتى كه جرم خون از بين برود و رنگ باقى بماند، پاك است هر چند با شستن‌هاى بعدى از بين برود و در اين مورد ملاك نظر مكلف ولو با رجوع به عرف است. (استفتائات جديد.)


14) وسواس و درمان آن
افراد وسواسی لازم است برای رهایی خود از بیماری وسواس به توصیه‌های زیر عمل کنند:
۱- از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیا است یعنی در هر موردی که کمترین تردیدی در نجس شدن آن برایشان حاصل شد واجب است حکم به عدم نجاست کنند.
۲- اگر گاهی یقین به نجاست هم پیدا کردند باید حکم به عدم نجاست کنند، مگر در مواردی که نجس شدن یک شیء را با چشمان خود ببینند به طوری که اگر فرد دیگری هم آن را ببیند یقین به سرایت نجاست پیدا کند، فقط در این موارد باید حکم به نجاست کنند. ۳- هر شیء یا عضوی که نجس می‌شود برای تطهیر آن یک‌بار شستن با آب لوله کشی بعد از زوال عین نجاست کافی است. تکرار در شستن یا فرو بردن آن در آب لازم نیست، و اگر شیء نجس از قبیل پارچه و مانند آن باشد بنابر احتیاط باید به مقدار متعارف فشار و یا تکان داده شود تا آب از آن خارج گردد.
4- دین اسلام دارای احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری است، لذا آن را بر خود مشکل نکنند و با این کار باعث وارد شدن ضرر و اذیت به جسم و روحشان نگردند.
۵- این حالت، یک وضعیت گذرا و قابل علاجی است. رهایی از آن، احتیاج به رؤیا و معجزه ندارد، بلکه باید ذوق و سلیقه‌ی شخصی خود را کنار گذاشته و متعبد ومؤمن به دستورات شرع مقدس باشند. افراد بسیاری بعد از ابتلا به آن با روش مذکور از آن نجات یافته‌اند. به خداوند توکل کنید و نفس خود را با همت و اراده آرامش بخشید.(رساله آموزشی)


دریافت نشریه موازین(احکام پزشکی-ویژه بیماران(6) شماره 218 (مخصوص چاپ)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: موازین
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی